Page 53 - IT Beursbulletin 2017
P. 53
ADVERTORIAL INTERNATIONAAL THERAPEUT
STAND 718
Balens maakt de balans op
Het eerste jaar Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bij Balens Verzekeringen
Sinds januari 2017 moeten zorgverleners voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
Voor veel zorgverleners brengt dit administratieve moeilijkheden met zich mee en er bestaan helaas nog onduidelijkheden over
de wet. De medewerkers van Balens Verzekeringen geven wat uitleg over de verplichtingen.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is bedoeld om de
kwaliteit van de zorg te verbeteren. Een heldere klachtenprocedure moet
patiënten/cliënten een veiliger gevoel geven, maar geeft zorgverleners
ook de mogelijkheid om op een zorgvuldige manier met klachten om
te gaan en ervan te leren. Door duidelijke administratie, openheid en
eventuele hulp van een bemiddelaar wordt de procedure rond een klacht
voor alle betrokken partijen minder belastend, is het idee.
Maar wat betekent dat voor de zorgverlener?
Volgens de Wkkgz moesten zorgverleners uiterlijk 1 januari 2017 een
gratis klachtenfunctionaris beschikbaar stellen aan hun klanten, zijn
aangesloten bij een erkende geschilleninstantie en een schriftelijke
overeenkomst hebben met alle behandelende medewerkers
binnen hun bedrijf. Veel zorgverleners voldoen door middel van een
lidmaatschap bij een beroepsorganisatie aan de nieuwe wet, aangezien
beroepsorganisaties vaak de aansluiting bij een geschilleninstantie
verzorgen. Toch krijgen we ook bij Balens vaak nog vragen over de
Wkkgz. David Balen
Wat is dan de rol van de verzekeraar? Is een verzekering altijd verplicht?
Toen bekend werd dat ook complementaire zorgverleners zouden Sommige zorgverleners zijn uitgezonderd van de verplichtingen die
moeten voldoen aan de eisen van de Wkkgz, zijn bij Balens meteen de zijn genoemd in de Wkkgz. Dit zijn bijvoorbeeld aanbieders van Yoga
nodige veranderingen aan de polis aangebracht. Zowel klachten die en Mindfulness, maar ook niet-therapeutische masseurs. We zijn
binnenkomen via de advocaat als klachten die binnenkomen via een wel van mening dat een aansprakelijkheidsverzekering belangrijk is
Wkkgz-geschilleninstantie vallen nu onder de dekking. Deze dekking voor alle zorgverleners. Natuurlijk om de zorgverlener en zijn of haar
geldt zelfs voor de vaste kosten die een geschilleninstantie rekent cliënten te beschermen bij fouten, maar ook voor de professionele
ongeacht de uitkomst van de klacht. uitstraling. We zijn dan ook best trots dat we kunnen bijdragen
aan de professionalisering en goede naam van de alternatieve en
Geschilleninstantie en verzekeraar niet hetzelfde complementaire zorg.
We proberen onze klanten zoveel mogelijk te informeren over de Wkkgz.
Een van de vragen die we vaak krijgen is waar je je kunt aanmelden Balens Verzekeringen is al meer dan 25 jaar specialist op het gebied van
bij een geschilleninstantie, en of je met een verzekering voldoet aan verzekeringen voor alternatieve en complementaire zorgverleners. Heeft
alle eisen van de Wkkgz. We leggen dan uit dat de verzekeraar en de u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen op onderstaande adressen
geschilleninstantie altijd twee verschillende organisaties zijn. of langsgaan bij stand 718
De geschilleninstantie treedt op als onafhankelijke partij, terwijl Balens Verzekeringen
de verzekeraar en eventueel aangewezen advocaat de belangen Prins Hendrikkade 169-I
van de zorgverlener vertegenwoordigen. Een geschilleninstantie 1011 TC Amsterdam
of beroepsorganisatie zal vaak wel eisen dat de zorgverlener goed
verzekerd is tegen aanklachten. We werken dan ook samen met meer Gratis telefoon: 0800 0220 932
dan 30 verschillende (beroeps)organisaties om ervoor te zorgen dat E-mail: info@balensverzekeringen.nl
zoveel mogelijk zorgverleners dit goed geregeld hebben. Web: www.balensverzekeringen.nl
Stand 718
INTERNATIONAALTHERAPEUT.NL 18 & 19 NOVEMBER 2017 EXPO HOUTEN BEURS VOOR DE TOTALE GEZONDHEID 53
IT Beursbulletin.indd 53 12-10-17 09:40