Page 53 - IT Beursbulletin 2017
P. 53

ADVERTORIAL INTERNATIONAAL THERAPEUT









              STAND 718



              Balens maakt de balans op

              Het eerste jaar Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bij Balens Verzekeringen



              Sinds januari 2017 moeten zorgverleners voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
              Voor veel zorgverleners brengt dit administratieve moeilijkheden met zich mee en er bestaan helaas nog onduidelijkheden over
              de wet. De medewerkers van Balens Verzekeringen geven wat uitleg over de verplichtingen.

              De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is bedoeld om de
              kwaliteit van de zorg te verbeteren. Een heldere klachtenprocedure moet
              patiënten/cliënten een veiliger gevoel geven, maar geeft zorgverleners
              ook de mogelijkheid om op een zorgvuldige manier met klachten om
              te gaan en ervan te leren. Door duidelijke administratie, openheid en
              eventuele hulp van een bemiddelaar wordt de procedure rond een klacht
              voor alle betrokken partijen minder belastend, is het idee.

              Maar wat betekent dat voor de zorgverlener?
              Volgens de Wkkgz moesten zorgverleners uiterlijk 1 januari 2017 een
              gratis klachtenfunctionaris beschikbaar stellen aan hun klanten, zijn
              aangesloten bij een erkende geschilleninstantie en een schriftelijke
              overeenkomst hebben met alle behandelende medewerkers
              binnen hun bedrijf. Veel zorgverleners voldoen door middel van een
              lidmaatschap bij een beroepsorganisatie aan de nieuwe wet, aangezien
              beroepsorganisaties vaak de aansluiting bij een geschilleninstantie
              verzorgen. Toch krijgen we ook bij Balens vaak nog vragen over de
              Wkkgz.                                             David Balen

              Wat is dan de rol van de verzekeraar?              Is een verzekering altijd verplicht?
              Toen bekend werd dat ook complementaire zorgverleners zouden   Sommige zorgverleners zijn uitgezonderd van de verplichtingen die
              moeten voldoen aan de eisen van de Wkkgz, zijn bij Balens meteen de   zijn genoemd in de Wkkgz. Dit zijn bijvoorbeeld aanbieders van Yoga
              nodige veranderingen aan de polis aangebracht. Zowel klachten die   en Mindfulness, maar ook niet-therapeutische masseurs. We zijn
              binnenkomen via de advocaat als klachten die binnenkomen via een   wel van mening dat een aansprakelijkheidsverzekering belangrijk is
              Wkkgz-geschilleninstantie vallen nu onder de dekking. Deze dekking   voor alle zorgverleners. Natuurlijk om de zorgverlener en zijn of haar
              geldt zelfs voor de vaste kosten die een geschilleninstantie rekent   cliënten te beschermen bij fouten, maar ook voor de professionele
              ongeacht de uitkomst van de klacht.                uitstraling. We zijn dan ook best trots dat we kunnen bijdragen
                                                                 aan de professionalisering en goede naam van de alternatieve en
              Geschilleninstantie en verzekeraar niet hetzelfde  complementaire zorg.
              We proberen onze klanten zoveel mogelijk te informeren over de Wkkgz.
              Een van de vragen die we vaak krijgen is waar je je kunt aanmelden   Balens Verzekeringen is al meer dan 25 jaar specialist op het gebied van
              bij een geschilleninstantie, en of je met een verzekering voldoet aan   verzekeringen voor alternatieve en complementaire zorgverleners. Heeft
              alle eisen van de Wkkgz. We leggen dan uit dat de verzekeraar en de   u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen op onderstaande adressen
              geschilleninstantie altijd twee verschillende organisaties zijn.   of langsgaan bij stand 718

              De geschilleninstantie treedt op als onafhankelijke partij, terwijl   Balens Verzekeringen
              de verzekeraar en eventueel aangewezen advocaat de belangen   Prins Hendrikkade 169-I
              van de zorgverlener vertegenwoordigen. Een geschilleninstantie   1011 TC Amsterdam
              of beroepsorganisatie zal vaak wel eisen dat de zorgverlener goed
              verzekerd is tegen aanklachten. We werken dan ook samen met meer   Gratis telefoon: 0800 0220 932
              dan 30 verschillende (beroeps)organisaties om ervoor te zorgen dat   E-mail: info@balensverzekeringen.nl
              zoveel mogelijk zorgverleners dit goed geregeld hebben.  Web: www.balensverzekeringen.nl
                                                                 Stand 718



              INTERNATIONAALTHERAPEUT.NL                      18 & 19 NOVEMBER 2017 EXPO HOUTEN BEURS VOOR DE TOTALE GEZONDHEID  53



       IT Beursbulletin.indd   53                                                                                  12-10-17   09:40
   48   49   50   51   52   53   54   55   56